Spørsmål og svar om etteroppgjøret
Hva er et etteroppgjør?
Hvert år, i forbindelse med at fjorårets skatteoppgjør er klart, gjennomfører vi det vi kaller et etteroppgjør. Det gjør vi for å sikre at alle med uførepensjon hos oss har fått utbetalt korrekt pensjon for det aktuelle inntekståret. Grunnen til dette er at størrelsen på uførepensjonen er avhengig av din faktiske inntekt.
Når vi beregner uførepensjon tar vi utgangspunkt i din forventede inntekt. På bakgrunn av dette, har du fått en inntektsgrense fra oss. Tjener du under inntektsgrensen din får du som hovedregel korrekt utbetalt pensjon fra oss. Unntaket er hvis inntekten din har endret seg fordi du har blitt mer ufør og dermed jobbet mindre. I slike tilfeller kan det være aktuelt å søke om økt uføregrad og vi anbefaler at du kontakter oss.
Hvis du tjener mer enn inntektsgrensen din får du for mye utbetalt pensjon fra oss:
Hvis du ikke melder fra til oss om endringen i inntekt vil det først fremkomme i etteroppgjøret at du har fått for mye utbetalt pensjon og du må da tilbakebetale dette. Alle som må tilbakebetale vil få brev fra oss om dette. Dette skjer i forbindelse med at skatteoppgjøret for det aktuelle inntektsåret er klart.
I noen tilfeller er det også aktuelt å få tilbakebetalt for lite utbetalt pensjon:
Dette gjelder i tilfeller der du har meldt inn om endret inntekt, men ikke har tjent så mye som du har oppgitt til oss allikevel. Gjelder dette deg, har du fått redusert pensjonen din fra oss etter at du meldte inn ny inntekt for å unngå for mye utbetalt pensjon. Hvis du ikke har tjent så mye som du har oppgitt kan du derfor ha fått utbetalt for lite pensjon fra oss.
Alle som får tilbakebetalt for mye utbetalt pensjon fra oss vil få brev fra oss om dette. Dette skjer i forbindelse med at skatteoppgjøret for det aktuelle inntektsåret er klart.
Hvorfor gjennomføres etteroppgjøret for 2023 først nå?
Til etteroppgjøret trenger vi å vite din faktiske inntekt, og vi må derfor vente til skatteoppgjøret fra det aktuelle inntektsåret er klart. Skatteoppgjøret er først klart høsten etter det aktuelle inntektsåret.
Hvordan vet dere hva jeg tjente i 2023?
Vi får tilgang til inntektsopplysninger fra Skatteetaten (skatteoppgjøret og innmeldte a-meldinger fra arbeidsgiveren din).
Hvilken type inntekt skal ikke inkluderes i etteroppgjøret?
Skatteoppgjøret inneholder ikke nødvendigvis alle detaljer om hvilken type inntekt du har mottatt.
Følgende inntekt skal ikke inkluderes i etteroppgjøret:
- Inntekt som er opptjent før du begynte å få uførepensjon fra oss. Dette gjelder også sykepenger og feriepenger opptjent før uttak av uførepensjon.
- Inntekt du har hatt etter at du har kommet helt tilbake i arbeid igjen og vedtaket ditt om uførepensjonen har opphørt. Dette gjelder deg som i løpet av 2023 har kommet helt tilbake i arbeid igjen.
- Inntekt du har hatt etter at du gikk over til alderspensjon. Dette gjelder deg som i løpet av 2023 gikk over til alderspensjon.
- Enkelte former for erstatningsoppgjør. Dette gjelder deg som har fått erstatning for inntektstap i forbindelse med yrkesskadeerstatning, pasientskadeerstatning eller skadeerstatning.
Hvis deler av inntekten din fra 2023 ikke skal inkluderes i etteroppgjøret, må du gi skriftlig beskjed til oss. Dette gjelder kun deg som har fått brev fra oss om at du må tilbakebetale for mye utbetalt pensjon. Fristen er tre uker etter at du har mottatt brevet.
Her er det viktig at du spesifiserer hvilken del av inntekten som ikke skal inkluderes og legger ved dokumentasjon som bekrefter dette. Vi vil da gjøre en ny beregning basert på dine nye inntektsopplysninger.
Nødvendig dokumentasjon (som bekrefter inntekten du viser til):
-For inntekt gjelder følgende: Kopi av lønnslipper fra den aktuelle perioden. Hvis du ikke lenger har de aktuelle lønnslippene tilgjengelig, må du ta kontakt med arbeidsgiveren din. Gjelder inntekten næringsinntekt, trenger vi næringsoppgaven.
-For erstatningsoppgjør gjelder følgende: Vedtak om erstatning fra den instansen som har utbetalt erstatningen(f.eks, forsikringsselskap) + skatteoppgjøret ditt for 2023.
Dokumentasjon kan sendes til oss via meldingsboksen på Din side. Her kan du enten skanne eller ta bilde av dokumentene. Tar du bilde, må du sørge for at bildet blir klart og at dokumentet er lesbart. Alternativt kan skjemaet sendes per post til: Oslo Pensjonsforsikring, Postboks 6623 St. Olavsplass, 0129 Oslo.
Hvordan finner jeg inntektsgrensen min?
Du finner inntektsgrensen din i vedtaksbrevet du mottok fra oss da du fikk innvilget uførepensjon.
Hvis du har hatt uførepensjon sammenhengende fra 2015 eller tidligere, og ikke hatt noen endring i uføregraden din etter dette, fikk du informasjon om inntektsgrensen din i et brev som vi sendte ut til alle våre uførepensjonister ved årsskiftet 2015/2016.
Viktig å merke seg:
Inntektsgrensen din kan ha økt noe siden du fikk brev fra oss. Grunnen er at inntektsgrensen oppjusteres med nytt grunnbeløp hvert år.
Hvordan har dere kommet frem til inntektsgrensen?
Inntektsgrensen din er fastsatt med utgangspunkt i den inntekt du er forutsatt å kunne opprettholde ved siden av din midlertidige uførepensjon eller uførepensjon hos oss.
Dersom du har vedtak på uføretrygd i folketrygden ved siden uførepensjonen din fra oss tillegges inntektsgrensen 40 prosent av folketrygdens grunnbeløp per kalenderår.
Dersom du er i varig tilrettelagt arbeid ved siden av uførepensjonen din fra oss tillegges inntektsgrensen 100 prosent av folketrygdens grunnbeløp per kalenderår.
Hva er de skattemessige konsekvensene med hensyn til for mye, eller for lite, utbetalt pensjon?
Hvis du har betalt inn hele kravet til oss gjelder følgende:
I forbindelse med etteroppgjøret for inntektsåret 2023, sender vi en endringsmelding til Skatteetaten der vi korrigerer for tidligere innrapporterte opplysninger. På bakgrunn av dette vil du få en korrigert likning fra Skatteetaten. Behandlingstid hos Skatteetaten må påregnes her.
Hvis du trekkes i løpende pensjon for å tilbakebetale for mye utbetalt pensjon gjelder følgende:
I ditt tilfelle vil vi ikke sende inn endringsmelding til Skatteetaten og korrigere tidligere innrapporterte opplysninger. Du vil få redusert skatt i de aktuelle inntektsårene hvor de løpende trekkene skjer. Det vil si at for mye betalt skatt i 2023 vil redusere din oppgavepliktige inntekt i året/årene du trekkes i pensjon.
Hvis du har fått etterbetalt for lite utbetalt pensjon gjelder følgende:
Ved etterbetalinger sender vi ingen endringsmelding til Skatteetaten. Her vil det bli trukket skatt av etterbetalingen. Dette gjelder også for de personer som vi ikke har noe registrert skattekort på. I disse tilfellene innhenter vi skattetrekkopplysninger før vi gjør utbetaling av etterbetalingen.
Har du spørsmål om skattekort, eller flere spørsmål knyttet til de skattemessige konsekvensene, anbefaler vi deg å kontakte ditt lokale skattekontor.
Hva skjer for inntektsåret 2024?
Det blir et eget etteroppgjør for 2024. Dette vil skje når dette skatteoppgjøret er klart, fra høsten 2025 og utover.
Hvordan kan jeg unngå å måtte tilbakebetale for mye utbetalt pensjon i årene som kommer?
Det er viktig at du melder fra til oss hvis inntekten din endrer seg og du tjener mer enn inntektsgrensen din. Du finner inntektsgrensen din i vedtaksbrevet du mottok fra oss da du fikk innvilget uførepensjon. Med inntekt mener vi all arbeidsinntekt fra privat og offentlig virksomhet og næringsinntekt.
NB! Det er kun mulig å endre fremover i tid. Derfor er det viktig at du melder fra om endret inntekt så fort dette skjer.
Du kan enkelt melde fra om endret inntekt ved å logge deg inn på Din Side
Hvor mye kan dere trekke av min løpende pensjon?
Hvis du fremdeles får pensjon fra oss, og du ikke betaler innen betalingsfristen, vil det feilutbetalte beløpet kunne bli trukket av din løpende pensjon. Dersom dette er aktuelt, vil det fremgå av brevet du får fra oss.
Vi kan trekke 25 prosent av pensjonen som du får utbetalt, eller avtale et høyere trekk med deg slik at du blir raskere ferdig med trekket.
Ta kontakt med oss på telefon 23 36 08 70 dersom du ønsker et høyere trekk.