Vi må i likhet med andre trygdemyndigheter og pensjonsforetak innhente leveattest fra pensjonister bosatt i utlandet. Dette gjør vi for å sikre at vi utbetaler pensjon til rett mottaker, og for å redusere risikoen for feilutbetalinger i forbindelse med dødsfall.

En leveattest skal underskrives av pensjonsmottakeren selv. I tillegg skal en offentlig myndighet på mottakers hjemsted, eller to vitner (to myndige personer), bekrefte at mottaker faktisk er i live.

Eksempler på myndigheter som kan benyttes til bekreftelse er: norske utenriksstasjoner, lokale trygdemyndigheter, Den norske sjømannskirke, Notarius Publicus, folkeregisteret, politiet eller postkontor. Eventuelle kostnader forbundet med slik bekreftelse må dekkes av den enkelte.

I 2024 er følgende pensjonsmottakere omfattet av leveattestkontrollen:

  • Pensjonsmottakere over 60 år som er fast bosatt i et land utenfor EØS-området.
  • Pensjonsmottakere over 80 år som er fast bosatt i et land innenfor EØS-området.
  • Pensjonsmottakere som betaler kildeskatt uten å være registrert i OPF med utenlandsk adresse.

Vi har sendt ut brev til alle pensjonister som dette gjelder.

Hvis du tilhører en av gruppene over, og ikke har fått brevet kan det skyldes problemer med postgangen eller at vi har feil adresse på deg. Gjelder dette deg, er det viktig at du fyller inn og returnerer en leveattest til oss innen 1. desember 2024. 

Hvis vi ikke får ferdig utfylt leveattest innen fristen, vil pensjonsutbetalingen din bli stanset.

Leveattesten kan lastes ned her

Skjemaet kan sendes til oss via meldingsboksen på Din side. Her kan du enten skanne eller ta bilde av leveattesten. Tar du bilde, må du sørge for at bildet blir klart og at dokumentet er lesbart. Etter at du har sendt inn, det det viktig at du tar vare på den originale papirversjonen av leveattesten.

Her finner du meldingsboksen på Din side. 
(for å logge deg inn på Din side trenger du BankID)
 
Alternativt kan skjemaet sendes per post til: Oslo Pensjonsforsikring, Postboks 6623 St. Olavsplass, 0129 Oslo.