Generelt om etterlattepensjon
Hva er etterlattepensjon?
Etterlattepensjon gir de nærmeste en ekstra økonomisk sikkerhet hvis et medlem faller fra. Her skiller vi mellom ektefellepensjon og barnepensjon.
Ektefellepensjon gjelder for ektefeller og registrerte partnere. Samboere har ikke rett til dette. Fraskilte ektefeller / tidligere partnere kan også ha rett til ektefellepensjon etter bestemte vilkår.
Barnepensjon gjelder alle gjenlevende barn og utbetales til de fyller 20 år.
Hvem har rett til ektefellepensjon?
Når et medlem faller fra, kan gjenlevende ektefelle / registrert partner søke om ektefellepensjon fra oss. Samboere har ikke rett til ektefellepensjon.
For å ha rett til ektefellepensjon må medlemmet ha minst 3 års opptjeningstid fra offentlige tjenestepensjonsordninger*.
Pensjonen er livsvarig, med mindre gjenlevende ektefelle gifter seg på nytt. Da vil han/hun ikke ha rett til ektefellepensjon og den vil bli stanset.
Fraskilte ektefeller / tidligere partnere kan også ha rett til ektefellepensjon
For fraskilte ektefeller / tidligere partnere, gjelder følgende krav:
- ekteskapet/partnerskapet må ha vart i minst 10 år
- fraskilt ektefelle / tidligere partner må ha vært minst 45 år ved skilsmissen / da partnerskapet ble brutt
- fraskilt ektefelle / tidligere partner kan ikke ha giftet seg / inngått partnerskap på nytt
- avdøde må ha vært medlem i en offentlig tjenestepensjonsordning* på skilsmissetidspunktet / da partnerskapet ble brutt
*Eksempler på offentlige tjenestepensjonsordninger er kommunale pensjonskasser som oss, KLP og Bærum Kommunale Pensjonskasse. I staten er de fleste stillinger tilknyttet Statens pensjonskasse. Er vi den siste offentlige tjenestepensjonsordningen personen var medlem av, er det vi som skal utbetale pensjonen. Hvis ikke, er det hos den siste offentlige tjenestepensjonsordningen personen var medlem av som skal utbetale pensjonen. Det er også til denne ordningen de etterlatte må søke hos.
Hvem har rett til barnepensjon?
Frem til de fyller 20 år, har avdødes barn rett til barnepensjon.
For at barna skal ha rett til barnepensjon, må avdøde ha minst 3 års opptjeningstid fra offentlige tjenestepensjonsordninger*.
*Eksempler på offentlige tjenestepensjonsordninger er kommunale pensjonskasser som oss, KLP og Bærum Kommunale Pensjonskasse. I staten er de fleste stillinger tilknyttet Statens pensjonskasse. Er vi den siste offentlige tjenestepensjonsordningen personen var medlem av, er det vi som skal utbetale pensjonen. Hvis ikke, er det hos den siste offentlige tjenestepensjonsordningen personen var medlem av som skal utbetale pensjonen. Det er også til denne ordningen de etterlatte må søke hos.
Hvor mye utgjør ektefellepensjon?
Hovedregelen er at full ektefellepensjon utgjør 9 prosent av den avdødes pensjonsgrunnlag i årlig pensjon. Pensjonsgrunnlaget tilsvarer normalt den pensjonsgivende årslønnen til avdøde, oppjustert med lønnsveksten til dagens verdi.
For å få full ektefellepensjon, må avdøde som hovedregel ha en opptjeningstid fra offentlige tjenestepensjonsordninger på 30 år i full stilling*.
Hvis opptjeningstiden eller stillingsprosenten er lavere, reduseres pensjonen tilsvarende.
*Hvis avdøde ikke lenger var medlem av Oslo Pensjonsforsikring, men har pensjonsrettigheter fra en tidligere jobb med medlemskap hos oss, kan kravet til full opptjening være inntil 40 år. Her kan du lese mer om rettighetene til tidligere medlemmer.
Unntak fra hovedregelen:
For enkelte grupper skal ektefellepensjonen beregnes på en annen måte. Det gjelder følgende:
- Hvis du som gjenlevende ektefelle er født før 1. juli 1950 og avdøde ble innmeldt i ordningen før 1. juli 2000.
- Hvis du som gjenlevende ektefelle er født før 1. januar 1955, ekteskapet ble inngått før 1. januar 2010 og avdøde ble innmeldt i ordningen før 1. april 1977 (1. januar 1977 for ansatte i Sporveien).
- Hvis avdøde har en/flere tidligere ektefeller med rett på ektefellepensjon, så fordeles pensjonen ut ifra antall år man var gift.
Gjelder dette deg, beregnes pensjonen din på følgende måte: Hovedregelen er at full ektefellepensjon utgjør en bestemt prosentsats av den avdødes pensjonsgrunnlag i årlig pensjon. Avdødes pensjonsgrunnlag tilsvarer normalt den pensjonsgivende årslønnen til avdøde, oppjustert med lønnsveksten til dagens verdi. Hvis avdøde jobbet i Oslo kommune er prosentsatsen 40,38 %. Jobbet avdøde for en annen arbeidsgiver med tjenestepensjonsordning hos oss er prosentsatsen 39,6 %. Inntekt, ytelser fra Nav og pensjon fra andre offentlige tjenestepensjonsordninger kan føre til at pensjonen din blir redusert. Pensjonen vil også bli redusert hvis avdøde ikke hadde full pensjonsopptjening hos oss.
For å få full pensjonsopptjening, må avdøde som hovedregel ha en opptjeningstid fra offentlige tjenestepensjonsordninger på 30 år i full stilling*. Hvis opptjeningstiden eller stillingsprosenten er lavere, reduseres pensjonen tilsvarende.
*Hvis avdøde ikke lenger var medlem av Oslo Pensjonsforsikring, men har pensjonsrettigheter fra en tidligere jobb med medlemskap hos oss, kan kravet til full opptjening være inntil 40 år. Her kan du lese mer om rettighetene til tidligere medlemmer.
Hvor mye utgjør barnepensjon?
Full barnepensjon utgjør 15 % av avdødes pensjonsgrunnlag i årlig pensjon. Pensjonsgrunnlaget tilsvarer normalt den pensjonsgivende årslønnen til avdøde, oppjustert med lønnsveksten til dagens verdi.
For å få full barnepensjon, må avdøde som hovedregel ha en opptjeningstid fra offentlige tjenestepensjonsordninger på 30 år i full stilling*.
Hvis opptjeningstiden eller stillingsprosenten var lavere, reduseres pensjonen tilsvarende.
* Hvis avdøde ikke lenger var medlem av Oslo Pensjonsforsikring, men har pensjonsrettigheter fra en tidligere jobb med medlemskap hos oss, kan kravet til full opptjening være inntil 40 år. Her kan du lese mer om rettighetene til tidligere medlemmer.
Hva er reglene for inntekt og etterlattepensjon?
Pensjonen berøres ikke av annen inntekt. Den kommer i tillegg til egen pensjon eller inntekt.
Dekker Oslo Pensjonsforsikring gravferdsstøtte?
Vi dekker ikke gravferdsstøtte. Derimot utbetaler vi restpensjon til boet hvis avdøde hadde etterlattepensjon, uførepensjon, avtalefestet pensjon (fra 65 til 67 år) eller alderspensjon hos oss.
For mer informasjon om restpensjon, se eget spørsmål om dette.
Hva er restpensjon?
Dersom medlemmet hadde uførepensjon, etterlattepensjon, avtalefestet pensjon (fra 65- 67 år) eller alderspensjon hos oss, vil det bli utbetalt en engangsutbetaling i forbindelse med dødsfallet. Dette kalles restpensjon og er en avslutning på avdødes pensjonsutbetaling.
Restpensjon kommer i tillegg til etterlattepensjon og utbetales til boet.
Beløpet er et skattefritt engangsbeløp. Hvis den avdøde har gjenlevende barn eller ektefelle, utgjør restpensjonen cirka 2 måneders pensjon. Hvis avdøde ikke har gjenlevende barn eller ektefelle, utgjør restpensjonen cirka 1 måneds pensjon.
Ordningen dekker ikke spesifikke utgifter i forbindelse med dødsfallet (gravferdsstøtte etc.).
Viktig å merke seg:
Restpensjon utbetales automatisk til avdødes kontonummer. Derfor er det en fordel at denne kontoen ikke avsluttes før restpensjonen er mottatt.
Hvis kontonummeret avsluttes før restpensjonen er mottatt, kan dere oppgi et nytt kontonummer til oss. Da trenger vi følgende dokumentasjon:
- Skifteattest
- Nytt kontonummer
- Hvis boet består av flere personer, trenger vi også fullmakt fra de andre i boet på at kontonummeret kan endres.
Dere kan sende inn dette per post til:
Oslo Pensjonsforsikring, Postboks 6623 St. Olavs plass, 0129 Oslo
Søknadsprosessen
Hvordan søker du om etterlattepensjon?
Når et medlem eller en pensjonist dør, undersøker vi om personen etterlater seg ektefelle og/eller barn, og vi vil da sende alle nødvendige søknadspapirer.
Hvis personen var bosatt i utlandet, kan det ta lang tid før vi mottar melding om dette. Dersom du ønsker kortere saksbehandlingstid, kan du i slike tilfeller kontakte oss for å få tilsendt søknadspapirene med en gang.
Hvor lang er behandlingstiden på søknader?
For tiden har vi cirka 8-10 ukers saksbehandlingstid.
Går det an å søke om utbetaling av pensjon tilbake i tid?
Ja, det er mulig. Du vil få etterbetalt pensjon tilbake til måneden du fylte vilkårene for rett til pensjon. Vi etterbetaler i utgangspunktet maks 3 år tilbake i tid.
Utbetaling av etterlattepensjon
Når utbetales etterlattepensjon fra Oslo Pensjonsforsikring?
Pensjon fra oss utbetales den 15. hver måned, og settes direkte inn på kontoen din. Hvis den 15. faller på en helg eller helligdag, utbetales pensjonen siste virkedag før.
Se oversikt over våre utbetalingsdatoer her.
Nav har utbetaling av sine pensjoner den 20. i måneden.
Hvor finner du utbetalingsslippen din?
Utbetalingsslippen finner du under Din pensjon, Dine utbetalinger på Din side.
Gjelder det barnepensjon er det ikke alle som har tilgang til Din side.
For å kunne logge seg inn på Din side, trenger man elektronisk ID for offentlige tjenester (MinID, BankID, Buypass ID, eller Commfides).
ID-porten).
Har du ikke mulighet til å logge deg inn på Din side, kan du kontakte oss for å få tilsendt utbetalingsslipp per tradisjonell post.
Hvordan kan du endre skattetrekk?
For å endre skattetrekket ditt, må du gjøre dette hos Skatteetaten.
Vi henter alle skatteopplysninger elektronisk fra Skatteetaten den første i hver måned.
Hvordan skattelegges etterlattepensjon?
Etterlattepensjon skattlegges som pensjonsinntekt. I desember trekkes det ikke skatt på alderspensjon.
På Skatteetatens nettsider kan du lese mer om skatteregler for pensjonister.
Hvordan kan du endre adressen din?
Adressen vi har oppført på deg er din folkeregistrerte adresse. Om denne adressen ikke stemmer, kan du endre denne på Skattetatens nettsider.
Hvis du kun ønsker å endre c/o-adresse kan du imidlertid gjøre dette direkte til oss. C/o er en engelsk forkortelse som betyr "care of" og er aktuelt i tilfeller der du ønsker at noen andre skal motta posten din på vegne av deg. Du finner vår kontaktinformasjon her.
Hvordan kan du endre kontonummer?
Du kan enkelt endre kontonummer under Din pensjon, Dine utbetalinger på Din side.
Skal du endre til et utenlandsk kontonummer, er det viktig å være klar over følgende:
Vi kan kun utbetale til banker med IBAN- og SWIFT-nummer. Ønsker du å endre kontonummer til en utenlandsk bank, må du sende oss en skriftlig henvendelse med IBAN-nummer og SWIFT-kode. Disse får du ved å kontakte banken din.
Gjelder det barnepensjon. er det ikke alle som har tilgang til Din side. For å kunne logge seg inn på Din side, trenger man elektronisk ID for offentlige tjenester (MinID, BankID, Buypass ID, eller Commfides).
Har du ikke mulighet til å logge deg inn på Din side, kan du kontakte oss skriftlig for å endre kontonummer. For å endre kontonummeret som pensjonen utbetales til, trenger vi:
- kopi av legitimasjon
- opplysninger om gammelt og nytt kontonummer
- evt. vergefullmakt med kopi av legitimasjon for vergen.
Postadressen vår er: Oslo Pensjonsforsikring, Postboks 6623 St. Olavs plass, 0129 Oslo
Hvordan reguleres barnepensjon?
Barnepensjon reguleres årlig i takt med den generelle lønnsveksten i samfunnet (grunnbeløpet i folketrygden).
Hvis grunnbeløpet øker med 3 prosent, vil pensjonen øke med 3 prosent.
Hvordan reguleres ektefellepensjon?
I hvilke situasjoner må du melde fra til oss om endringer?
Hvis du har ektefellepensjon og gifter deg på nytt, er det viktig at du gir oss beskjed slik at pensjonen din kan stanses. Dette er viktig for å unngå at du i ettertid må tilbakebetale for mye utbetalt pensjon.
Hvor lenge utbetales barnepensjon?
Barnepensjon utbetales til og med måneden du fyller 20 år.
Hvor lenge utbetales ektefellepensjon?
Pensjonen er livsvarig, med mindre du gifter deg på nytt. Da vil du ikke lenger ha rett til ektefellepensjon og den vil bli stanset.