Spørsmål og svar om medlemskap
Hvem er medlem?
Vi leverer offentlig tjenestepensjon til de fleste ansatte i Oslo kommune, kommunale foretak, flere av kommunens aksjeselskap og ansatte på sykehus som tidligere ble eid av Oslo kommune.
Merk at lærere som er ansatt i Oslo kommune er tilknyttet Statens pensjonskasse.
Hva vil det si å være medlem?
Offentlig tjenestepensjon er kjent for sine gode pensjonsbetingelser.
Her kan du lese mer om de ulike fordelene du får som medlem hos oss:
Gunstig pensjonsordning
Pensjonsordningen gir deg gunstig alderspensjon og mulighet til å ta ut avtalefestet pensjon (AFP).
Du og dine nærmeste får også en ekstra økonomisk sikkerhet for fremtiden i form av uførepensjon og etterlattepensjon. Skulle noe uforutsett skje, kommer pensjonen fra oss i tillegg til eventuelle ytelser fra Nav.
Gode lånemuligheter
Som medlem kan du ha mulighet til å flytte boliglånet til oss til gode betingelser. Vi tilbyr også lån til andre formål, for eksempel bil eller båt, mot sikkerhet i bolig eller hytte.
Her kan du lese mer om dine lånemuligheter hos oss
Du kan også være forsikret hos oss
De fleste av våre medlemmer er dekket av våre personalforsikringer. Disse inkluderer gruppelivsforsikring, yrkesskadeforsikring og ulykkesforsikring på fritid.
På Din side får du full oversikt over hvilke forsikringer du er dekket av.
Hvor finner du vilkårene for medlemskap?
Vilkårene som gjelder for deg kommer an på hvor du jobber.
Hvordan meldes du inn og ut av pensjonsordningen?
Det er arbeidsgiveren din som melder deg inn i pensjonsordningen.
Når du ikke lenger jobber i en stilling som er tilknyttet oss, meldes du ut av pensjonsordningen. Det skjer automatisk gjennom arbeidsgiveren din.
Hvem betaler inn til pensjonsordningen?
Det er arbeidsgiveren din som betaler for deg (pensjonspremien din). Innbetalingen blir ikke trukket fra lønnen din.
Hva skjer hvis du blir sykemeldt eller ufør?
Hvis du blir sykemeldt eller ufør, vil du fortsatt være medlem av vår pensjonsordning. Hvis du blir sagt opp eller sier opp stillingen din etter at du har blitt ufør, vil du fortsette å være medlem hos oss.
Hvis du også er dekket av våre personalforsikringer gjennom arbeidsgiveren din, er det viktig å være klar over følgende:
- Hvis du er ufør, er du ikke dekket av våre personalforsikringer. Unntaket er gruppelivsforsikringen. Her vil du fortsatt være dekket hvis du ble ufør og fått innvilget arbeidsavklaringpenger eller uføretrygd etter 1. mai 1992.
- Skyldes sykemeldingen/uførheten en skade som oppstod da du var i jobb, kan du være dekket av vår yrkesskadeforsikring eller ulykkesforsikring på fritid. Hvis dette gjelder deg er det viktig at du melder inn skaden til oss.
Hva skjer hvis du meldes ut?
Du kan ha rett til alderspensjon, uførepensjon og etterlattepensjon etter at du har blitt meldt ut.
For å ha rett til pensjon, må du ha en samlet opptjening fra offentlige tjenestepensjonsordninger et bestemt antall år. Hvor mange år, kommer blant annet på hvilket type pensjon det gjelder.
Om du senere begynner i en jobb der du blir meldt inn i en offentlig tjenestepensjonsordning vil din samlede opptjeningstid øke.
Når det blir aktuelt for deg å søke om pensjon, er det hos den siste offentlige tjenestepensjonsordningen du har vært medlem av, som du skal søke om pensjon fra.
Medlemsvilkår og pensjonsvedtekter
Vilkårene som gjelder for deg kommer an på hvor du jobber.
Les mer om våre vilkår for medlemskap
Her finner du de ulike pensjonsvedtektene