Spørsmål og svar om opptjening
Hva er opptjeningstid?
Opptjeningstid er hvor lenge du har jobbet i en stilling tilknyttet oss og andre offentlige tjenestepensjonsordninger.
Hvor finner du opptjeningstiden din?
Opptjeningstiden din hos oss finner du ved å logge deg inn på Din side.
For å finne opptjeningstiden din fra andre pensjonsordninger anbefaler vi deg å forsøke å logge deg inn på nettsidene til de aktuelle ordningene.
Her vil du i de fleste tilfeller finne opptjeningstiden din. Alternativt kan du kontakte pensjonsordningen.
Lurer du på hvilke offentlige pensjonsordninger du kan ha vært medlem av? Det kommer an på hvor i det offentlige du har jobbet. De fleste stillinger i staten er tilknyttet Statens Pensjonskasse. Mange kommuner har sine egne pensjonskasser. Eksempler på dette er Bærum Kommunale Pensjonskasse og Drammen kommunale pensjonskasse. Er du usikker på hvor du har vært medlem, kan du sjekke dette med din tidligere arbeidsgiver.
Hva er kravet til full opptjening for alderspensjon?
Her skiller vi på pensjon som er tjent opp før og etter 1. januar 2020:
For pensjon som er tjent opp før 1. januar 2020, gjelder følgende:
Kravet til full opptjening er som hovedregel 30 år.
Har du lavere opptjeningstid enn kravet til full opptjening, reduseres pensjonen tilsvarende.
Viktig å merke seg:
-
Hvis du er tidligere medlem eller folkevalgt, er det andre krav til full opptjening.
Her kan du lese mer om rettighetene som gjelder for tidligere medlemmer.
Her kan du lese mer rettighetene som gjelder for folkevalgte.
For pensjonsopptjening fra og med 1. januar 2020, gjelder følgende:
Pensjonsopptjeningen til ny alderspensjon tar utgangspunkt i en pensjonsbeholding, omtrent som ny alderspensjon i folketrygden (NAV).
Man får opptjening til pensjonsbeholdningen alle år man jobber i offentlig sektor frem man fyller 75 år.
Medregnes opptjeningstid fra andre offentlige pensjonsordninger?
Hvis du har vært medlem i andre offentlige pensjonsordninger, som for eksempel Statens pensjonskasse, KLP etc., vil du få medregnet opptjeningstiden fra den aktuelle ordningen.
Hva gjør du om en tidligere jobb du har hatt, ikke er registrert hos oss?
Gjelder dette deg, må du sende oss en skriftlig henvendelse med informasjon om ditt tidligere arbeidsforhold.
Her ønsker vi følgende informasjon fra deg:
- Navn på din tidligere arbeidsgiver
- Tidsperiode for arbeidsforholdet
- Ditt fulle navn og fødselsdato
- Skriftlig dokumentasjon som bekrefter arbeidsforholdet, for eksempel tjenestebevis, lønnslipp og attest. Saken din vil bli løst raskere hvis du legger ved dokumentasjon fra din tidligere arbeidsgiver som bekrefter følgende: arbeidsforholdets tidsperiode, om stillingen var fast/midlertidig, stillingsprosent i hele perioden og sluttlønn. Tjenestebevis, som nevnt ovenfor, inneholder ofte denne typen informasjon.
- Mangler du dokumentasjon, så kan du kontakte din tidligere arbeidsgiver. Om arbeidsgiveren ikke finnes lenger, kan du kontakte Oslo byarkiv. Her er kontaktdetaljer til Oslo byarkiv. Dersom Oslo byarkiv eller din tidligere arbeidsgiver skal ettersende dokumentasjonen direkte til oss, er det fint om du kan informere om dette i henvendelsen din.
Henvendelsen kan sendes til per post til Oslo Pensjonsforsikring, Postboks 6623 St. Olavs plass, 0129 Oslo. Alternativt kan du sende den per e-post til pensjonsservice@opf.no
Sender du henvendelsen per e-post, bør du av personvernhensyn ikke legge ved sensitiv informasjon. Inneholder vedlegget ditt fullt fødselsnummer, anbefaler vi at du sladder de siste fem sifrene av fødselsnummeret ditt.
NB! Før du sender inn en henvendelse, er det viktig at du utelukker at arbeidsforholdet tilhører en annen offentlig tjenestepensjonsordning.
Eksempler på andre ordninger er Statens pensjonskasse (for stillinger i staten), PKH (Pensjonskassen for helseforetakene i hovedstadsområdet) og andre kommunale pensjonskasser (KLP, Bærum Kommunale Pensjonskasse m.m.) Vi i Oslo Pensjonsforsikring administrerer kun pensjonsordninger til arbeidsgivere som er tilknyttet Oslo kommune. På nettsiden til den aktuelle pensjonskassen kan du i de fleste tilfeller sjekke om du er medlem.
Hva skjer videre?
- Får vi all dokumentasjon som nevnt over, vil du få tilsendt et endelig svar fra oss så fort vi har behandlet henvendelsen din. Du vil normalt få svar i løpet av 8-10 uker.
- Hvis vi mangler dokumentasjon, vil det som regel føre til lenger saksbehandlingstid. I slike tilfeller må vi vente med å behandle saken din til vi får tilsendt nødvendig dokumentasjon fra din tidligere arbeidsgiver / Oslo byarkiv
Hva gjør du hvis du mener at opptjeningstiden din er feil?
Du kan selv sjekke hvilken opptjeningstid vi har registrert ved å logge deg inn på Din side. Tid fra andre offentlige tjenestepensjonsordninger, som for eksempel Statens pensjonskasse og KLP, vil ikke fremkomme på Din side, men vil bli tatt med i beregningen når du går av med pensjon.
Hvis du mener at opptjeningstiden er mangelfull, må du kontakte arbeidsgiveren din for å kunne endre dette.
Hvis din tidligere arbeidsgiver ikke finnes lenger, så kan du sende oss relevant dokumentasjon, og vi vil vi sjekke det videre med korrekt instans. Dersom du mangler dokumentasjon, kan du kontakte Oslo Byarkiv.
Hva skjer hvis du blir sykemeldt eller ufør?
Du vil få medregnet opptjeningstid fra perioden du er syk/ufør.
Kan jeg flytte pensjonen jeg har tjent opp hos dere til en privat forvalter?
Nei. Det går ikke an å flytte pensjonsopptjening fra oss til private forvaltere. Det er fordi vi er en offentlig pensjonsordning og det er annerledes enn private pensjonsordninger der det er vanlig man kan flytte pensjonsopptjening fra tidligere arbeidsgivere (fripolise) til private forvaltere.