Velg vilkårene som er aktuelle for deg
Vilkår vedtatt av bystyret i mars 2017
Vilkårene hadde virkning fra 1. april 2016 for fast ansatte i 20 % stilling og fra 1. januar 2017 for midlertidig ansatte.
- Alle ansatte med fast stilling på 20 prosent eller mer skal meldes inn i vår pensjonsordning. Regelen gjelder med tilbakevirkende kraft fra 1. april 2016.
- Alle midlertidig ansatte skal meldes inn i vår pensjonsordning fra ansettelsesdato. Regelen gjelder med tilbakevirkende kraft fra 1. januar 2017. Har du etter denne datoen vært ansatt i mer enn 1 år, vil du bli innmeldt fra ansettelsesdatoen din.
-
Timebetalte med 20 prosent eller mer av full stilling skal meldes inn i vår pensjonsordning. Regelen gjelder med tilbakevirkende kraft fra 1. januar 2017.
Alle ansatte som jobber ekstra timer utover sin faste stilling skal få medregnet dette i sin pensjonsopptjening. Regelen gjelder med tilbakevirkende kraft fra 1. januar 2017.
- Ansatte kan ikke være medlem for mer enn 100 prosent stilling.
- Den ansatte må ha fylt 18 år.
- Hvis den ansatte ved innmelding har fylt 62 år, og/eller har fem år igjen til stillingens aldersgrense, vil ikke vedkommende bli tatt opp som medlem. Unntak fra denne regel er de som tidligere har vært medlem av en offentlig pensjonsordning, slik at samlet medlemstid blir minst fem år.
- Kombinasjon pensjon og medlemskap. Hvis den ansatte mottar løpende alderspensjon- eller uførepensjon, skal vedkommende fortsatt være medlem i pensjonsordningen for gjenværende stillingsprosent så sant denne er høyere enn 10%. Alderspensjonister som er ansatt på "pensjonistvilkår" skal ikke meldes inn i vår ordning.
- Permisjon med hel eller delvis lønn, gir fortsatt rett til medlemskap.
Her kan du lese mer om våre regler for permisjon.
Tidligere vilkår
- Du må være ansatt i en fast helkommunal stilling. Likeledes skal ansatte i kommunale etater, foretak/virksomheter eller aksjeselskaper hvor Oslo kommune har minst 50 % eierskap meldes inn.
- Du må være ansatt i minst 50% stilling, eller ha en fast arbeidstid på minst 14 timer per uke. Dersom du har to eller flere stillinger som hver er på mindre enn 14 timer per uke og hvor den totale faste arbeidstid er på minst 14 timer per uke, skal du meldes inn når du har innehatt begge stillingene samtidig i over 1 år.
- Du kan ikke være medlem for mer enn 100 prosent stilling.
- Du må ha fylt 18 år.
- Hvis du ved innmelding har fylt 62 år, og/eller har fem år igjen til stillingens aldersgrense, vil du ikke bli tatt opp som medlem. Unntak fra denne regelen er de som tidligere har vært medlem av en offentlig pensjonsordning, slik at samlet medlemstid blir minst fem år.
- Kombinasjon pensjon og medlemskap. Hvis du mottar løpende alderspensjon- eller uførepensjon, skal du fortsatt være medlem i pensjonsordningen for gjenværende stillingsprosent så sant denne er høyere enn 10%. Alderspensjonister som er ansatt på "pensjonistvilkår" skal ikke meldes inn i vår ordning.
- Permisjon med hel eller delvis lønn, gir fortsatt rett til medlemskap.
Her kan du lese mer om våre regler for permisjon. - Engasjement/vikariat med varighet på mer enn 1 år gir rett til medlemskap.