Her finner du informasjon om pensjonssøknader for personer født i 1962 eller tidligere.
Slik søker du om pensjon
Velg kategorien som er aktuell for deg
Avtalefestet pensjon (AFP)
Søknadsskjemaet for AFP er digitalt og er tilgjengelig for utfylling på Din Side seks måneder før du fyller 62 år.
Slik fungerer søknadsprosessen:
- Kontakt arbeidsgiveren din i god tid før du ønsker å ta ut AFP.
- Skal du slutte helt i stillingen din, er det viktig at du avtaler sluttdato med arbeidsgiveren din og sier opp stillingen din.
- Fyll inn din del av søknaden. Du finner søknaden på Din Side.
- Arbeidsgiveren din må fylle ut arbeidsgiverdelen av skjemaet.
- Når pensjonen din er beregnet vil du motta et vedtaksbrev fra oss. Dette vil du få tidligst en måned før første utbetaling.
Alderspensjon
Søknadsskjemaet for alderspensjon er digitalt og er tilgjengelig for utfylling på Din Side seks måneder før du kan gå av med alderspensjon.
Slik fungerer søknadsprosessen:
- Kontakt arbeidsgiveren din i god tid før du ønsker å ta ut pensjon.
- Skal du slutte helt i stillingen din, er det viktig at du avtaler sluttdato med arbeidsgiveren din og sier opp stillingen din.
- Fyll inn din del av søknaden. Du finner søknaden på Din Side.
- Arbeidsgiveren din må fylle ut arbeidsgiverdelen av skjemaet.
- Når pensjonen din er beregnet vil du motta et vedtaksbrev fra oss. Dette vil du få tidligst en måned før første utbetaling.
Etterlattepensjon
Når et medlem eller en pensjonist dør, undersøker vi om personen etterlater seg ektefelle og/eller barn, og vi vil da sende alle nødvendige søknadspapirer.
Hvis personen var bosatt i utlandet, kan det ta lang tid før vi mottar melding om dette. Hvis du ønsker kortere saksbehandlingstid, kan du i slike tilfeller kontakte oss for å få tilsendt søknadspapirene med en gang.
Uførepensjon
Hvilket skjema som gjelder for deg, kommer an på hvilken situasjon du er i.
Hvis du skal søke om uførepensjon for første gang, gjelder følgende:
- Arbeidsgiveren din starter søknadsprosessen ved å fylle ut arbeidsgiverdelen av søknaden, som de finner på sine innloggede sider. Når dette er gjort, blir din del av søknaden tilgjengelig for utfylling på Din Side.
- Fyll ut din del av søknaden.
- I noen få tilfeller vil det være nødvendig med legeerklæring. Skulle dette være aktuelt, vil du motta brev fra oss om dette etter at vi har mottatt søknaden fra deg. Hører du ikke noe fra oss, trenger vi ikke legeerklæring.
Hvis du har fått en høyere uføregrad og skal søke om økt uførepensjon, gjelder følgende:
- Arbeidsgiveren din starter søknadsprosessen ved å fylle ut arbeidsgiverdelen av søknaden, som de finner på sine innloggede sider. Når dette er gjort, blir din del av søknaden tilgjengelig for utfylling på Din Side.
- Fyll ut din del av søknaden.
- I noen få tilfeller vil det være nødvendig med legeerklæring. Skulle dette være aktuelt, vil du motta brev fra oss om dette etter at vi har mottatt søknaden fra deg. Hører du ikke noe fra oss, trenger vi ikke legeerklæring.
Hvis du skal søke om forlengelse, gjelder følgende:
Viktig å merke seg: Dette gjelder kun deg som ikke får uføretrygd eller arbeidsavklaringspenger (AAP) fra Nav.
Hvis du har fått vedtak om uføretrygd eller AAP fra Nav, så vil du automatisk forlenge uførepensjonen din hos oss uten at du trenger å søke.
Slik fungerer søknadsprosessen:
Hvis du fremdeles jobber for, eller har permisjon fra arbeidsgiveren din, gjelder følgende:
Du og arbeidsgiver må fylle ut hver deres del av søknaden. Skjemaet er digitalt og startes av den ansatte.
- Søk i god tid før vedtaksperioden din opphører.
- Fyll inn din del av søknaden. Du finner søknaden på Din Side.
- Arbeidsgiveren din må fylle ut arbeidsgiverdelen av skjemaet på Din virksomhet. Arbeidsgiver får varsel fra oss om at din del er utfylt.
- Etter at vi har mottatt søknaden din, vil du få tilsendt en legeerklæring og en bekreftelse på at vi trenger legeerklæring.
- Ta med bekreftelsen til legen din. Legen din fyller ut legeerklæringen og sender den inn sammen med fakturaen, som rettes til Oslo Pensjonsforsikring.
Hvis du ikke lenger er ansatt, gjelder følgende:
Skjemaet er digitalt og tilgjengelig på Din side
- Søk i god tid før vedtaksperioden din opphører.
- Fyll inn søknaden. Du finner søknaden på Din Side.
- Etter at vi har mottatt søknaden din, vil du få tilsendt en legeerklæring og en bekreftelse på at vi trenger legeerklæring.
- Ta med bekreftelsen til legen din. Legen din fyller ut legeerklæringen og sender den inn sammen med fakturaen, som rettes til Oslo Pensjonsforsikring.