Generell informasjon
Hvem har rett til pensjon?
Hvis du har en samlet opptjeningstid på mer enn tre år fra offentlige tjenestepensjonsordninger*, har du som tidligere medlem opparbeidet deg pensjonsrettigheter til uførepensjon, alderspensjon og etterlattepensjon.
Er du usikker på om du har en samlet opptjeningstid på 3 år eller mer?
Les mer her: Slik finner du din samlede opptjeningstid.
*Eksempler på offentlige tjenestepensjonsordninger er Statens pensjonskasse (stillinger i staten), PKH (Pensjonskassen for helseforetakene i hovedstadsområdet) og ulike kommunale pensjonsordninger (oss, KLP, Bærum Kommunale Pensjonskasse m.m.
Hvilke typer pensjon har du rett på?
En samlet opptjeningstid på mer enn tre år, gir deg rettigheter til alderspensjon, uførepensjon og etterlattepensjon.
Uførepensjon gjelder dersom du før pensjonsalder blir varig ufør og får innvilget uføretrygd fra folketrygden (Nav).
Etterlattepensjon er aktuelt for dine nærmeste hvis du skulle falle fra. Ved dødsfall kan ektefelle/registrert partner og barn under 20 år ha rett til etterlattepensjon fra oss. Dette gjelder også fraskilte ektefeller / tidligere partnere som oppfyller bestemte vilkår.
Du kan lese mer om de ulike pensjonstypene våre her:
Hva er kravet til full opptjening?
Kravet til full opptjening beregnes ut ifra hvor lang opptjening man kunne ha oppnådd om man var medlem frem til pensjonsalder.
Her er et eksempel:
Lars var 34 år da han begynte å jobbe i Oslo kommune. Stillingen hans har en aldersgrense på 70 år. Om Lars slutter i Oslo kommune, og dermed meldes ut av pensjonsordningen, vil kravet til full opptjening være 36 år.
Aldersgrense på stilling (70) - Alder ved innmelding (34) = krav til full opptjening (36)
Om Lars også jobbet i Oslo kommune fra han var 20 til 25 år, ville disse fem årene blitt plusset på kravet til full opptjening.
Full opptjeningstid kan ikke være lavere enn 30 år eller høyere enn 40 år. Viser beregningen en høyere eller lavere verdi enn dette, vil beregningen bli avrundet opp til 30 år eller ned til 40 år.
Viktig å merke seg:
Hvis du ble medlem hos oss før 1. januar 1974, er full opptjeningstid for ditt tilfelle 30 år. Dette gjelder hvis du var ansatt i 100 prosent stilling. Jobbet du deltid, er full opptjeningstid mellom 30 og 40 år.
Når kan du ta ut alderspensjon?
Det kommer an på aldersgrensen til stillingen din.
- Er aldersgrensen til stillingen din 67 år eller mer, kan du starte å ta ut alderspensjon fra oss måneden etter at du fyller 67 år.
- Er aldersgrensen til stillingen din lavere enn 67 år, kan du starte å ta ut alderspensjon fra oss måneden etter du fyller 65 år.
Har du hatt flere stillinger, er det aldersgrensen til den siste stillingen som gjelder. Lurer du på hva aldersgrensen din er, finner du denne på pensjonssidene på Din side.
NB! Du er nødt til å ta ut alderspensjon fra Nav fra du fyller 67 år. Hvis ikke vil pensjonen din fra oss stanses. For å unngå dette, er det viktig at du søker om alderspensjon i Nav innen du fyller 67 år. Du kan enkelt søke alderspensjon fra Nav på www.nav.no.
Når kan du søke om uførepensjon?
Uførepensjon er aktuelt hvis du blir varig ufør og får innvilget uføretrygd fra Nav. Retten til uførepensjon gjelder frem til du fyller 67 år.
Hvem utbetales etterlattepensjon til?
Her skiller vi mellom barnepensjon og ektefellepensjon.
For barnepensjon gjelder følgende:
Når et tidligere medlem med pensjonsrettigheter faller fra, har avdødes barn rett til barnepensjon frem til de fyller 20 år.
For ektefellepensjon gjelder følgende:
Når et tidligere medlem med pensjonsrettigheter faller fra, kan gjenlevende ektefelle / registrert partner søke om ektefellepensjon fra oss. Samboere har ikke rett til ektefellepensjon.
Pensjonen er livsvarig, med mindre gjenlevende ektefelle gifter seg på nytt. Da vil han/hun ikke ha rett til ektefellepensjon og den vil bli stanset.
Fraskilte ektefeller / tidligere partnere kan også ha rett til ektefellepensjon
For fraskilte ektefeller / tidligere partnere, gjelder følgende krav:
- ekteskapet/partnerskapet må ha vært i minst 10 år
- fraskilt ektefelle / tidligere partner må ha vært minst 45 år ved skilsmissen / da partneskapet ble brutt
- fraskilt ektefelle / tidligere partner kan ikke har giftet seg / inngått partnerskap på nytt
- avdøde må ha vært medlem i en offentlig tjenestepensjonsordning* på skilsmissetidspunktet / da partnerskapet ble brutt
Kan jeg flytte pensjonen jeg har tjent opp hos dere til en privat forvalter?
Nei. Det går ikke an å flytte pensjonsopptjening fra oss til private forvaltere. Det er fordi vi er en offentlig pensjonsordning og det er annerledes enn private pensjonsordninger der det er vanlig man kan flytte pensjonsopptjening fra tidligere arbeidsgivere (fripolise) til private forvaltere.
Søknadsprosessen
Hvordan søker du om pensjon?
Om du har vært medlem av flere offentlige tjenestepensjonsordninger, skal du søke om pensjon fra den siste ordningen du har vært /er medlem av.
Er vi den siste ordningen du har vært medlem av, skal du søke her.
Slik fungerer søknadsprosessen for de ulike pensjontypene våre:
Uførepensjon
Du finner søknadsskjemaet for uførepensjon på Din Side.
Alderspensjon
Søknadsskjemaet for alderspensjon vil bli tilgjengelig for utfylling på Din Side seks måneder før du kan gå av med alderspensjon.
Viktig å merke seg: Hvis du tar ut alderspensjon etter at du har fylt 67 år, er du også nødt til å ta ut pensjon fra Nav for å ha rett til pensjon fra oss.
Det er derfor viktig at du søker om alderspensjon i Nav i god tid innen du fyller 67 år. Du kan enkelt søke alderspensjon fra Nav på www.nav.no.
Etterlattepensjon
Når et tidligere medlem dør får vi melding om dette fra Nav. Vi undersøker så om personen etterlater seg ektefelle og/eller barn, og vi vil da sende alle nødvendige søknadspapirer. Hvis personen var bosatt i utlandet, kan det ta lang tid før vi mottar melding om dette. Dersom du ønsker kortere saksbehandlingstid, kan du i slike tilfeller kontakte oss for å få tilsendt søknadspapirene med en gang.
Hvor lang er behandlingstiden på søknaden?
Søker du pensjon frem i tid, vil søknaden bli behandlet måneden før pensjonen skal igangsettes.
Søker du tilbake i tid, har vi normalt inntil 8-10 ukers saksbehandlingstid.
Går det an å søke om pensjon tilbake i tid?
Ja, det er mulig. Du vil få etterbetalt pensjon tilbake fra og med første måned du hadde rett til pensjon. Vi etterbetaler i utgangspunktet maks 3 år tilbake i tid.
Utbetaling av pensjon
Når utbetales pensjon fra Oslo Pensjonsforsikring?
Pensjon fra oss utbetales den 15. hver måned, og settes direkte inn på kontoen din. Hvis den 15. faller på en helg eller helligdag, utbetales pensjonen siste virkedag før.
Se oversikt over våre utbetalingsdatoer her.
Nav har utbetaling av sine pensjoner den 20. i måneden.
Hvor finner du utbetalingsslippen din?
Utbetalingsslippen finner du under Din pensjon, Dine utbetalinger på Din side.
Hvordan kan du endre skattetrekk?
For å endre skattetrekket ditt, må du gjøre dette hos Skatteetaten.
Vi henter alle skatteopplysninger elektronisk fra Skatteetaten den første i hver måned.
Hvordan kan du endre adressen din?
Adressen vi har oppført på deg er din folkeregistrerte adresse. Om denne adressen ikke stemmer, kan du endre denne på Skattetatens nettsider.
Hvis du kun ønsker å endre c/o-adresse kan du imidlertid gjøre dette direkte til oss. C/o er en engelsk forkortelse som betyr "care of" og er aktuelt i tilfeller der du ønsker at noen andre skal motta posten din på vegne av deg. Du finner vår kontaktinformasjon her.
Hvordan kan du endre kontonummer?
Du kan enkelt endre kontonummer under Din pensjon, Dine utbetalinger på Din side.
Skal du endre til et utenlandsk kontonummer, er det viktig å være klar over følgende:
Vi kan kun utbetale til banker med IBAN- og SWIFT-nummer. Ønsker du å endre kontonummer til en utenlandsk bank, må du sende oss en skriftlig henvendelse med IBAN-nummer og SWIFT-kode. Disse får du ved å kontakte banken din.